Mange i Danmark har drømmen om at starte deres egen virksomhed, og hvis du er en af de mange der har gjort drømmen til virkelighed, kommer der til at opstå nogle problemstillinger hen ad vejen.
Et af de problemer de fleste ikke har noget imod at have er at der er for meget arbejde, og der er brug for flere hænder. Dette betyder at du skal ud og finde dig en der gerne vil arbejde for dig.
Du skal have fundet din første medarbejder.
Dette kommer til at kræve lidt arbejde, men det kommer til at være det hele værd i sidste ende, for det er det første skridt mod at din virksomhed kan vokse sig stor. Det er dog ikke noget der skal tages let på, for det er en stor beslutning at få en medarbejder i virksomheden, så der skal gøre nogle overvejelser inden du giver dig i kast med den store opgave det er at få fundet og ansat en ny medarbejder.
Udover det at finde en der vil arbejde for dig er der også det problem at du skal have lavet en ansættelseskontrakt, og det kan også være at du senere hen, når du har nogle flere ansatte skal have lavet en personalehåndbog til de nye.
Kontrakten er der ikke plads til fejl i, så der skal måske også andre ind over, for at den bliver så god som den bør være. Det er ikke altid en dans på roser at have sit eget firma.
Har du brug for det?
Inden du går på jagt efter den helt rigtige ansatte er det vigtigt at du undersøger om det er nødvendigt, og om der overhovedet er penge til det.
Hvis ikke det er nødvendigt med en ny medarbejder giver det jo ikke mening at bruge penge på at give vedkommende løn, og det samme gælder hvis ikke der er penge til det.
Hvis ikke der er penge til at ansætte en, så skal der selvfølgelig ikke ansættes en. Er der derimod både behov og penge, så er det bare med at gå i gang med den store jagt. Det er netop det der kan tage din virksomhed trinnet videre, for det vil helt klart være nemmere at ansætte nummer to end det var med nummer et, så det er bare med at få hul på bylden.
Tag dig god tid til at vælge
Når du skal have dig en medarbejder mere er der ikke plads til at du bare hyrer en eller anden lige ind fra gaden. Hvis du ansætter en der ikke kommer til at fungere i det lange løb, kommer det til at være spild af både tid og penge at have ham.
Penge fordi du fordobler lønbyrden hos din virksomhed, og tid fordi du skal ud og finde en ny medarbejder der kan tage den gamles plads. Når du så har gjort det skal den nye sættes ind i alting, og måske endda læres op.
Tid er penge, og dem er der normalt ikke mange af.