At følge med online

You are currently viewing At følge med online

Hvordan er det overhovedet muligt at følge med i den ekstremt hurtige udvikling på nettet? Det var det spørgsmål, vi stillede til en  af dem, der lever af at rådgive andre om online marketing, søgemaskineoptimering m.m. – nemlig SEO eksperten Thomas Rosenstand. Og det kom der en del ganske brugbare svar ud af.

“Først og fremmest er det umådeligt vigtigt at indsnævre antallet af kilder til ny information. Der er bogstaveligt talt tusinder af blogs og fora, hvor Googles seneste tildragelser diskuteres, og eksperterne står i kø for at aflevere nye teorier. Skal man følge dem alle, bliver der ganske enkelt ikke tid til andet. Det gælder altså om at finde de troværdige kilder til viden, følge dem og så i øvrigt stadig huske at læse med de kritiske øjne”, fortæller Thomas.

Vi spørger ham, hvor mange blogs og fora han selv følger for at følge med?

“Jeg følger vel en 20 stykker i alt – men med klar fokus på måske halvdelen af dem. Og så er der jo Twitter, som er et helt uvurderligt redskab til at følge med i absolut seneste nyt inden for mit felt. Her følger jeg dem, der er fremme i skoene, og det betyder, at jeg kan bruge deres opdagelser af nyt stof – serveret direkte i min Twitter strøm. Ved at følge de mest nysgerrige og vidende, får jeg jo serveret nye sites med god viden uden at skulle bruge tid på at finde dem selv”.

[box] Thomas følger blandt andre disse navne på Twitter: Rand Fishkin, Matt Cutts, Mikkel deMib, Greg Boser og mange flere. Besøg selv Thomas på Twitter – han hedder “rosenstand”.[/box]

Hvad med egne forsøg med søgemaskineoptimering og den slags, spørger vi?

“Det er ikke til at komme uden om at skulle gennemføre en række tests og forsøg, hvis man vil være med fremme, hvor der skabes nye muligheder inden for søgemaskineoptimering. Og det bruger  jeg da også en del tid på – både internt i virksomheden og i samarbejde med kolleger i branchen. Ofte får jeg en ide, der så skal afprøves i så “kliniske” forsøg, som det nu er muligt. Nogle gange virker ideen – men der er også mange fejlskud imellem. Og så er det altså vigtigt at finde ud af det, INDEN der laves noget med kunders hjemmesider”.

Er du kommet med på Google +?

“Ja da. Det kom jeg med det samme, for jeg er jo nødt til at afdække de muligheder, der er med G+. Indtil videre er jeg ikke så imponeret i forhold til Twitter. Det lugter lidt for meget af Facebook til min smag, og Facebook har jeg aldrig taget til mig. Jeg har godt nok en af de der fansider, men en direkte profil duede bare ikke. Jeg fik bogstaveligt talt hundrede af venneanmodninger om ugen fra mennesker, jeg absolut intet ved om. De er jo ikke venner i den forstand. Måske er jeg bare ikke beregnet til at være Facebook”.

[box type=”info”] Thomas Rosenstand bor i Florida, hvor fra han leder et amerikansk og tre danske selskaber. Han arbejder med søgemaskineoptimering for danske og amerikanske kunder i alle størrelser. Besøg evt. hjemmesiden for Concept Interest her.
Thomas driver også Danmarks eneste “eliteforum” for online markedsføring: E-Uni på adressen http://www.e-universe.dk[/box]