Det er bare så ærgerligt for København, at det ikke lykkedes Danmark at blive vært for EU’s lægemiddelagentur, som skal flytte fra London i forbindelse med Storbritanniens exit fra det europæiske fællesskab.
Det er bestemt også ærgerligt for min gode ven, William, for han var en af de mange, der havde sat næsen op efter en stærkt forøget omsætning, fordi sådan et lægemiddelagentur naturligvis ville bringe en masse møder og konferencer med sig. Og William er daglig leder af et forholdsvist stort hotel i København, så han havde håbet på mange flere overnatninger og stribevis af møder i de lokaler, hotellet har til den slags.
Udvidelse
Faktisk var William som direktør gået så vidt, at han havde forberedt en større udvidelse af hotellets mødefaciliteter, fordi de ikke er specielt omfattende i øjeblikket. Men heldigvis for ham var han forsigtig nok til ikke at igangsætte byggeriet, før afgørelsen var faldet.
Nu har han helt skrinlagt de planer, for – som han bemærkede forleden – der er vist tilstrækkeligt med mødelokaler i København til at klare efterspørgslen, når byen nu ikke fik det eftertragtede agentur i EU-regi.
William forklarede, at hans hotel faktisk havde brugt en del penge på planlægningen af de ekstra mødelokaler. Det er jo ikke gratis at få en arkitekt til at udarbejde de nødvendige tegninger, men på den anden side er pengene måske ikke helt spildt, for det kan jo sagtens tænkes, at der på et senere tidspunkt opstår en situation, hvor der opstår et øget behov for konferencelokaler i København, og så har vi jo mulighed for at slå til med kort varsel.
Flotte planer
Det er i øvrigt nogle flotte planer, William har for sit hotel. Planen er at inddrage en stor del af hotellets parkeringspladser til det planlagte byggeri af en fløj med mødelokaler i forskellige størrelser. Parkeringspladserne skal så afløses af en parkeringskælder under nybyggeriet, hvilken er en plan, som William havde fået forhåndsgodkendt af de relevante myndigheder.
Vi havde en temmelig grundig snak om Williams planer, for jeg er selv ikke så sikker på, at der rent faktisk er tilstrækkeligt med mødefaciliteter i København. I hvert fald havde jeg en oplevelse for få måneder siden, der tyder på, at antallet af mødelokaler måske er lidt i underkanten i forhold til behovet.
MBK
Sagen var, at jeg skulle have planlagt et kursus i præsentationsteknik for et ret stort antal medarbejdere i den virksomhed, hvor jeg arbejder. Jeg havde ingen problemer med at finde velegnede undervisere til kurset, og vi bruger jo altid MBK, men vi har i vores firma ikke selv lokaler, der egner sig til den slags, så jeg var afhængig af at finde egnede faciliteter ude i byen.
Og det viste sig at være noget af en opgave. Jeg skulle bruge et lokale til mindst 50 personer, men det var faktisk vanskeligt at finde et så stort mødelokale i netop de dage, vi havde planlagt at afvikle kurset. Rent faktisk blev vi nødt til at udskyde kurset til ugen efter, men jeg var dog så heldig, at de to undervisere, vi havde entreret med, havde plads i kalenderen også den efterfølgende uge.
Hvordan gør man?
- Tal med kursusafvikler
Det er vigtigt for at afdække, hvad der er behov
- Book kursuslokaler
Gør det i godt tid – de gode steder som MBK er bookede lang tid frem.