Jeg er interesseret i at købe et produkt i en webshop, der forhandler tekstiler og gardiner. Men jeg kan ikke se på produktbeskrivelsen, hvordan vaskeinstruktionerne er. Det vil jeg gerne vide. Så jeg sidder lige nu og venter ved telefonen. De har sådan en automatisk telefonsvarer, der siger, at jeg er nummer 5 i køen – og så spiller de musik.
Telefonkøer stinker
Lige indtil de gentager sig selv: ”Du er nummer 5 i køen”. Der er gået 3 minutter. ”Det må være en besværlig kunde, som har dem beskæftiget i deres kundeservice”, tænker jeg. Jeg overvejer at lægge på. Jeg kan ringe dem op senere. Måske lidt før lukketid. Forkaster den idé. Jeg er blevet nr. 4 i køen. Musikken kører. Jeg nynner med. Lægger telefonen på min skulder og åbner den der chat boks, de har på deres site. Jeg havde lukket for den tidligere. Det irriterer mig med alle de der pop-ups: ”Få 5% rabat og alle de gode tilbud først”, ”skriv dig på vores nyhedsliste nu, og få en gave med din første ordre”. Du kender dem.
Hurra for Live Chat
Men alligevel skriver jeg mit spørgsmål til gardinerne, som jeg er interesseret i at købe. Og det viser sig, at deres Live Chat er meget mere effektiv end deres telefonsvarer. Jeg får nemlig svar på mit spørgsmål lige med det samme. ”Gardinerne kan vaskes ved op til 40O. De skal ikke stryges, blot hænges op. Er der andre ting, jeg kan hjælpe dig med?”
Jeg må sige, at jeg er ret imponeret. Her sidder jeg ved telefonen i mere end 10 minutter (er blevet nr. 2 i køen) og får svar via Live Chatten lige med det samme. Jeg har spildt min tid ved at sidde og vente i telefonkøen. Næste gang vil jeg gå den anden vej: Først Live Chat, og virker det ikke, så telefon.